Symposium Mediaopvoeding in Gouda

Symposium mediaopvoeding

Mag ik even meekijken? Mediaopvoeding is meer dan regels stellen

Sophie zet met één hand haar fiets in de schuur. Aan het geluid te horen bekijkt ze intussen een filmpje. Eenmaal binnen ploft ze neer op de bank: “Ha mam!” Haar ogen kijken niet op vanaf het scherm. Moeder zet drinken neer en wil even praten. “Hoe was het vandaag? Joh, ik praat tegen je. Doe die mobiel eens weg.” Snel vertelt Sophie iets, dan verschijnt er alweer een pop-up op het scherm waar ze iets mee moet. In verschillende WhatsAppgroepen, op Snapchat én Pinterest wordt haar aandacht gevraagd, terwijl ze intussen de NOS app checkt.

Sociale media en jongeren, opvoeders en vormers hebben er vrijwel allemaal mee te maken. Hoe kunnen ouders, (kerkelijk) jongerenwerkers en ambtsdragers daarmee omgaan? Hoe houd je contact met jongeren en kinderen?

Driestar educatief en Stichting Mediawijzer organiseren op D.V. 3 februari 2017 het avondsymposium ‘Mediaopvoeding’. Opvoeders denken samen na over verantwoord mediagebruik voor kinderen en jongeren. Sprekers zijn Steef de Bruijn (lector Nieuwe media en vorming), Bertine Haverhals (orthopedagoog) en Frank Visscher (neuroloog). Aanwezigen ontvangen twee nieuwe boeken over mediaopvoeding: ‘Pelgrim in medialand’ en ‘iParents’. Daarnaast wordt een MediaOpvoedWijzer gepresenteerd; een online tool die opvoeders in het brede zin van het woord kan helpen in het gesprek met kinderen en jongeren over mediagebruik.

Meer informatie: www.driestar-educatief.nl/symposium-mediaopvoeding.